Luna 2023 logo 01
Search

اعتبار هدیه   ۰ تومان

تفاوت دانه‌های قهوه عربیکا و روباستا

بحث بین دانه های قهوه عربیکا و روبوستا در میان علاقه‌مندان و متخصصان قهوه شاید به همان زمان کشف و پیدایش این دانه‌های جذاب برگردد! این دو گونه اصلی از دانه‌های قهوه بر بازار جهانی تسلط دارند و دارای ویژگی‌های متمایزی هستند که بر طعم، عطر و تجربه کلی قهوه نوشیدن شما تاثیر می‌گذارند. در این مقاله، ما به مقایسه دقیق دانه‌های قهوه عربیکا و روبوستا می‌پردازیم و تفاوت‌های آنها را از نظر طعم، کافئین، شرایط رشد و موارد دیگر بررسی می‌کنیم.

دانه‌های قهوه عربیکا: ظرافت طعم و عطر

دانه های قهوه عربیکا اغلب درای طعم‌های پیچیده و ظریف هستند. دانه‌های عربیکا که در ارتفاعات بالاتر رشد می کنند (به طور معمول بین 2,000 تا 6,000 فوت بالاتر از سطح دریا) سرعت رشد کمتری دارند و این امر باعث به وجود آمدن طیف گسترده‌ای از طعم‌ها میشود. از مشخصات طعم قهوه عربیکا می‌توان به ترشی، شیرینی ملایم، طعم‌های گلی و میوه‌ای اشاره کرد. پیچیدگی این طعم‌ها در برخی از اوریجین‌های بسیار زیاد است.

دانه‌های قهوه روباستا: انتخاب جسورانه و قوی

از طرف دیگر دانه‌های قهوه روباستا به دلیل طبیعت جسورانه و مقاوم خود شناخته می‌شوند چون در ارتفاعات پایین‌تر و آب و هوای سخت تر رشد می‌کنند. این دانه‌ها دارای کافئین بالاتری در مقایسه با عربیکا هستند. طعم قهوه روباستا اغلب تلخ‌تر است و نوت‌هایی مانند شکلات تلخ، تنباکو، چوب و آجیلی دارد. با توجه به سطح کافئین بالاتر و عطر و طعم قوی، دانه‌های روباستا معمولا در بلند‌های اسپرسو و قهوه فوری استفاده می‌شود.

میزان کافئین

یکی از تفاوت‌های قابل توجه بین دانه های قهوه عربیکا و روباستا، مقدار کافئین آنها است. دانه روباستا به طور معمول حاوی تقریبا دو برابر کافئین نسبت به دانه عربیکا است. این اختلاف نتیجه مکانیسم های دفاعی طبیعی گیاه قهوه است. کافئین به عنوان سلاح موثر از گیاه قهوه محافظت می‌کند. محتوای کافئین بالاتر در دانه روباستا به طعم تلخ‌تر آن کمک می‌کند و عامل مهمی برای کسانی است که به دنبال هیجان و ضربان بالاترند!

شرایط کشت و رشد

دانه‌های قهوه عربیکا و روباستا از نظر شرایطی که در آن رشد می‌کنند متفاوت هستند. دانه‌های عربیکا ظریف تر هستند و برای گل دهی به شرایط خاصی نیاز دارند. آنها مستعد ابتلا به بیماری‌ها و آفات هستند و کشت آنها چالش برانگیزتر است. از طرف دیگر، دانه‌های روباستا مقاوم تر هستندو می‌توانند در برابر آب و هوای سخت و ارتفاعات پایین مقاومت کند. این انعطاف پذیری آنها را به گزینه قابل اعتمادتری برای کشاورزان قهوه تبدیل می‌کند، به ویژه در مناطقی که شرایط محیطی کمتر مطلوب است. به همین دلیل قیمت دانه‌های عربیکا نیز بالاتر است.

اسیدیته

اسیدیته در قهوه فقط به معنی ترشی نیست؛ این طعم کمک میکند که سلول‌های چشایی شما بتواند طعم‌های دیگر را بهتر تشخیص دهد، وضوح این طعم‌ها تجربه جالبی است. دانه‌های قهوه عربیکا در مقایسه با دانه‌های روباستا سطح اسیدیته بالاتری دارند. این اسیدیته به طعم های پیچیده مرتبط با قهوه عربیکا کمک می کند و ابعاد پر جنب و جوش و شفاف را به مشخصات کلی طعم اضافه می‌کند. دانه‌های روباستا با اسیدیته پایین‌تر، تجربه طعم ساده تری را ارائه می‌دهد.

نتیجه گیری

در این بحث طولانی بین دانه‌های قهوه عربیکا و روباستا، هیچ برنده‌ای وجود ندارد!!. انتخاب بین این دو تا حد زیادی به ترجیحات شخصی ، ذائقه و سلیقه شما بستگی دارد. اگر به دنبال طعم‌های متفاوت و خاص هستید و برای تهیه قهوه امکانات و دانش مناسبی دارید قهوه‌ای را انتخاب کنید که میزان بیشتری عربیکا داشته باشد یا حتی فقط عربیکا باشد. از طرف دیگر دانه‌های روباستا که به شما انرژی بیشتری می‌دهند و تلخی دوست داشتنی دارند انتخاب جذابی است. به همین دلیل کمپانی‌های تولید کننده قهوه برای هر سلیقه و دائقه‌ای یک محصول اراده می‌کنند. بنابراین، دفعه بعد که نوشیدنی مورد علاقه خود را می‌نوشید از سفر طعم‌های محصور شده در فنجان خود لذت ببرید، سفری که با کشت دقیق دانه های قهوه عربیکا یا روباستا آغاز شد.

محصولات مرتبط

اشتراک گذاری این مطلب

آخرین مطالب در لونامگ